Opnieuw zilver Mark Wassink in EK Enduro
Alle foto’s. In de mooie Roemeense heuvels werd het een zware wedstrijd met veel klimmen en dalen op leemachtige ondergrond met veel stenen en wortels. Op dag twee werd zelfs een stuk route geneutraliseerd na voorafgaande regen. De helft van het rijdersveld kwam simpelweg een lange helling niet meer op. De grote hitte eiste zijn tol omdat door het lage gemiddelde van 25 km/u er weinig verkoelende rijwind was. Op beide dagen viel meer dan 20% van de deelnemers uit.
Op drie prachtige proeven behaalden de tien Nederlanders mooie scores. Vooral de ruim elf minuten durende endurotest met steile hellingen en een lange riviersectie met grote steenbrokken bepaalde de uitslag. Op zaterdag duurde de wedstijd zeven uur; op zondag bijna vijf uur.
Mark Wassink (E3) werd beide dagen derde en handhaaft zich op de tweede plaats in het klassement. Erik Davids deed het met twee tweede plaatsen nog net iets beter; ook hij staat tweede in het klassement.
De EK scores van het weekend in Roemenië:
Dag1:
E1: 1. John Seljord; 2. Felicia Paulo; 3. Alessio Paoli; 10. Jirry van Veen
E2: 1. Greg Evans; 2. Jonathan Rosse; 3. Radek Toman 6. Erwin Plekkenpol; 9. Robin Nijkamp; 11. Lucas Dolfing; DNF Stefan Hage
E3: 1. Robert Kapajcik; 2. Maurizio Micheluz; 3. Mark Wassink
VET: 1. Werner Muller; 2. Erik Davids; 9. Erik Buursema; DNF Leo Moulijn; DNF Robert Mensen
Dag 2:
E1: 1. Felicia Paulo; 2. Maurizio Gerini; 3. Arnaud Devisy; 10. Jirry van Veen
E2: 1. Greg Evans; 2. Michal Szuster; 3. Daniel Persson; 4. Erwin Plekkenpol; 8. Robin Nijkamp; 10. Lucas Dolfing; 12. Stefan Hage
E3: 1. Stefan Svitko; 2. Maurizio Micheluz; 3. Mark Wassink
VET: 1. Werner Muller; 2. Erik Davids; 3. Erik Buursema
Tien Nederlanders op naar het EK in Roemenië, Comanesti
Filmpje route EK Roemenië. De tweede wedstrijd voor het EK enduro ligt op 2100 km afstand niet bepaald om de hoek. Maar met tot nu toe 117 inschrijvers, waaronder tien Nederlanders, kan het toch leuk worden. Op zaterdag drie ronden van 64 km en drie proeven per ronde (Xtrem, cross en enduro in lijn, alles dicht bij de paddock) en op zondag twee ronden en een uitdagende route zonder asfalt. De site van de organisatie.
E2 Sr. 307 Lucas Dolfing TM
VET. Erik Buursema SHERCO
EK Roemenië, vrijdag half bewolkt; 06.15 uur
Het slaapt goed na zo’n lange rit, denk ik. In ieder geval hier snurkt iedereen nog. Het is overigens één uur later dan bij jullie. Mooi land, een beetje als Polen of Slowakije maar dan een jaar of tien terug. Rijstijl? Ook een beetje van hetzelfde. Dat houd je wel wakker als je in totaal 27 uur moet sturen. Vooral die laatste 11 uur over een stuk van 650 km; eerst geloof je die TomTom niet. Maar dan blijkt het provinciale weg te zijn die dwars door 100 dorpen gaat. Overigens prima geasfalteerd die weg maar bochtig en heuvelachtig.
De verharde paddock ligt op 370 meter hoogte. Hoe hoog de route komt weet ik nog niet. Wel dat een deel van de fotopunten en de finish van de enduroproef niet per auto bereikbaar zijn. Peter Hage (vader van) was het stukje naar de rivierbedding bij TC2 op gegaan en deed anderhalf uur over die max 10 km heen en terug, omdat hij zuinig is op de huurauto.
In diezelfde enduroproef zit een stuk rivierbedding met hele grote stenen en in de crossproef zou een soort tankgracht van 7 meter zitten met maar een heel klein spring-lipje er voor. Zou … Vandaag maar eens even bekijken en aan de anderen vragen; al die “toppers” zitten nu in hun hotel aan het ontbijt hun jetlag met echte koffie te bestrijden. Is Butzner nou nog niet wakker? Ik wil ook koffie!
EK Roemenië, vrijdagmiddag heet en te lange route; 16.04 uur
Dat wordt nog een leuke jury-vergadering om 18.00 uur. De route duurt namelijk veel te lang. Bij TC1 hadden de snelste pre-riders al 20 minuten extra nodig op de A-tijd van 1:17. Bij TC2 meer dan een half uur totaal op de toegestane 58 minuten. Dan kom je dus buiten de maximaal toegestane tijd van het reglement (7:30 incl. 15 min sleutelen). De UEM baas wil de route inkorten maar dat gaat hier niet zo makkelijk en een ronde minder zou zonde zijn. Ook omdat men nog twijfelt over welke proeven tellen in de eerste ronde.
Na de start gaat men in ca 6 minuten naar de enduroproef. Die duurt zeker 14 minuten. (pre-riders 17 minuten). De jongens hebben hem wel gelopen maar zo’n lange proef is niet te onthouden. Als je daar struikelt, duurt het wel een paar uur voordat je geborgen bent. (Dat geldt ook voor grote delen van de prachtige route).
Na de enduroproef via TC1 op 46 km naar de crosstest op 28 km. Die zal 5 minuten duren. Vandaar in 6 minuten naar de Xtreme die tegen de paddock aan ligt. Dan service en nog twee keer? We gaan het horen. Onze pre-rider Ragnar Katerbau kwam na 4:10 uur op de paddock terug na een beetje uitrusten en meermaals verdwalen en het lag niet aan de geleende WPM-KTM, zei hij. Gewoon te weinig snelheid op de route omdat die constant verrast. Wil je hard gaan, dan ga je iets breken.
Intussen heeft iedereen zonder problemen ingeleverd. En voor de goeie orde, het is hier zonnig en heet en het bos droogt hard op. Da’s mooi voor de hellinkjes. Als het daarentegen vannacht hard gaat regenen, dan wordt de beek een woeste stroom waar je niet door heen komt. Kortom, Roemenië biedt uitdagingen. “Een prachtrit en dan met een gids en je vrienden een dag over één ronde doen”, zei Ragnar nog.
Misschien na de vergadering meer feiten.
En als alle antenne’s goed staan komen hier de tijden live: http://www.ironteam.gr/live/
EK Roemenië, vrijdagavond na een lange vergadering; 22,23 uur
Morgen 2,5 ronde. Starten vanaf 10.00 uur onze tijd. Jirry van Veen als eerste om 10.28 en Erik Buursema als laatste om 10.56. Jirry om 17.43 in het parc-fermé en Erik om 18.11 (alles onze tijd en bij jullie is het een uur vroeger). Ook in de laatste halve ronde zitten drie proeven maar in de eerste ronde telt alleen de crosstest, dus 7 proeven totaal. S/F naar TC1 is 1:33 en TC1 naar S/F is 1:12. De “halve” ronde is 1:30. Dan nog even sleutelen en inleveren.
Het wordt een serieus dagje; niet alleen Ragnar, maar ook Michael Despontin was een beetje moe na de pré-ride.
EK Roemenië, zaterdagmorgen na een rustige nacht; 07.06 uur
Het was aangenaam koel vannacht en nu is het licht bewolkt en zonnig. Geen regen dus de bergbeek stroomt niet over. Wel een beetje dauw dus iets vochtig onder de bomen in de 1e ronde. Het zal mij benieuwen hoe de eerste ronde gaat verlopen. Daarna weten we alles!
EK Roemenië, zaterdagmorgen na anderhalve ronde; 15.08 uur
Helaas, Stefan Hage er uit. Hard gevallen in de endurotest, begin 2e ronde, en minstens een erg zere voet. Hij kwam van het eind van de proef over de weg terug. Robert Mensen niet meer gezien bij de crosstest 1 ronde. Leo Moulijn met ruim 30 minuten door S/F na de eerste ronde. Erik Buursema had moeten sleutelen, olie lekkage? en ook wat minuten. De rest kwam op S/F na één ronde fris aan met voldoende tijd, zeg 10 minuten. Jirry van Veen was in het begin verwaald maar bleef binnen de tijd. Ik was al ongerust bij de eerste niet tellende ET.
Het wordt een echte enduro door de hitte en het langzame tempo op de route. Weinig koeling dus. Maar vooral ook een enduro waar je met een groot hart snelle proeven kunt rijden maar ook grote fouten kunt maken. Slechts 5 man (jongens) sprongen in de crosstest over de beek van 7 meter. Maar daarna waren ze zo wild dat het volgende bultje meestal fout ging en weg was de winst. Zo meteen einde 2e ronde Xtreme; ga ik nu heen.
EK Roemenië, zaterdagmiddag XT + finish; 18.23 uur
De mannen zijn binnen. De XT telde voor het eerst in de 2e ronde en dat was een spektakel. Mark Wassink vloog er wel zo soepel over en scoorde 2e in de scratch maar Jirry viel al op de stenen en kreeg het stuur op zijn bril. Stond even te schuddebollen. Maar 77 man van de 100 door die XT en toen moest de kortere 3e ronde nog beginnen.
Leo Moulijn is gestopt na 2 ronden; Robert Mensen is gesignaleerd; was in de 1e ronde al zwaar verdwaald. Stefan Hage strompelde rond om soepel te blijven, ook zijn rug doet zeer. Hij heeft wel ingeleverd. Erik B had 22 minuten; kijken of hij op tijd komt. Hij trialde op zich wel lekker rond maar had dus mechanische pech.
In de 3e ronde XT liep bij Svitko de ketting er af na een val in de XT. Hier geen totaaltijden maar Mark denkt dat hij 3e wordt. Plekkie gaat ook de hele dag betrouwbaar al wil hij zelf nog wat sneller. Robin en Lucas hebben het netjes afgemaakt. Erik Davids wordt waarschijnlijk 2e (Scovolo was er niet) en Erik Buursema ga ik nu opzoeken.
Bij de pre-finish waren ze allemaal aardig klaar met het dagje. Lucas Dolfing stond een beetje te trillen. Gelukkig liepen er aardige dames met RedBull rond. Vooral de armen deden zeer vanwege het naar beneden rijden.
EK Roemenië, zaterdag uitslagen; 21.56 uur
E1: 1. John Seljord; 2. Felicia Paulo; 3. Alessio Paoli; 10. Jirry van Veen48:55
E2: 1. Greg Evans; 2. Jonathan Rosse; 3. Radek Toman 6. Erwin Plekkenpol 42:59; 9. Robin Nijkamp 45:24;11. Lucas Dolfing 48:24; DNF Stefan Hage
E3: 1. Robert Kapajcik; 2. Maurizio Micheluz; 3. Mark Wassink 40:34
VET: 1. Werner Muller; 2. Erik Davids 47:02; 9. Erik Buursema 1:20:00; DNF Leo Moulijn DNF Robert Mensen
Scratch: 1. Robert Kapajcik
Teams: 1. WPM-KTM team
Erik Buursema had op het einde 28 minuten (door sleutelen). De gemiddelde toestand van de mannen is.. het was een echte tot .. euhh, een beetje versleten. Morgen start om 09.00 uur; zelfde tijdschema; 2 hele ronden; zes tellende proeven.
EK Roemenië, zondag, start en CT1; 13.47 uur
Na een droge nacht hier bleek het toch geregend te hebben aan de andere kant van de heuvel. Stefan Hage kwam laat op de crosstest aan het einde van de ronde door nog teveel pijn; door zijn zere rug kon hij niet staan en dan is een rondje hier echt lang. Hij ging wel de 2e ronde in, net als Lucas Dolfing. Lucas had liggen martelen op een éénsporige, nu natte helling net als diverse anderen. Hij pakte minuten en ging bij TC2 eerst eten. Don Leo en Robert Mensen haakten daar af. Ze zagen zelfs volgrijders voor de deelnemers de motor omhoog rijden. Erik Buursema had een minuut of acht op TC1 en Erik Davids had op zijn knieën liggen duwen.
Het begon vanmorgen terwijl het al snel warm werd, allemaal wat stroefjes voor de meesten. Ondanks massages in de betere hotels was er weinig souplesse te zien. Stefan Hage had echt nog veel last van zijn voet en rug en Lucas Dolfing kon niet eten. Maar ook dat is te leren en ik zag hem wel soepel door de crosstest rijden.
De WPM mannen gingen strak rond; ben benieuwd naar de team-uitslag vanavond. Nog geen lijsten hier op de container en één proef op internet terwijl ze er toch al vier gereden hebben. Jirry moet om 14:58 binnen zijn en de laatste van ons om 15:26 uur.
EK Roemenië, zondag, 2e ronde route problemen; 15.38 uur
Of er geneutraliseerd wordt, beslist de jury maar in de 2e ronde op de natte hellingen naar TC1 kwam er op een gegeven moment niemand meer boven. Een man of 20 hebben op een marshall gewacht die hen met veel tijdvertraging naar de TC bracht. Intussen hier iedereen die aan de 2e ronde begon door de XT, ook Hage en Dolfing. Nu wachten op de lijsten. Mark waarschijnlijk 3e en daarmee 2e over het weekend.
EK Roemenië, zondag uitslagen
Official dag 2: E1: 1. Felicia Paulo; 2. Maurizio Gerini; 3. Arnaud Devisy; 10. Jirry van Veen
E2: 1. Greg Evans; 2. Michal Szuster; 3. Daniel Persson; 4. Erwin Plekkenpol; 8. Robin Nijkamp; 11. Stefan Hage; 14. Lucas Dolfing
E3: 1. Stefan Svitko; 2. Maurizio Micheluz; 3. Mark Wassink
VET: 1. Werner Muller; 2. Erik Davids; 3. Erik Buursema
Teams: 1. WPM-KTM team
EK Roemenië, zondag prijsuitreiking
Uiteindelijk werden alleen de penalties van de 2e ronde geschrapt en zo hoort het ook. Dus Stefan Hage schoof naar 11 en Lucas werd 14. Doorbijters die twee; Hage heeft de hele dag niet kunnen staan door zijn rugpijn en dat was heftig op deze zware route.
De organisatie in Roemenië had het allemaal goed op orde en zij willen ons nog vaker terug zien. Waar maken ze de dixi’s drie keer per dag schoon? Goed plan, want je kon in deze enduro enorm veel leren.
Toch ben ik bang dat dat voorlopig niet gaat gebeuren. Te ver en te gevaarlijk, was het statement. Te ver is flauwekul, alsof Sicilië om de hoek is. Te gevaarlijk? Hmmm, er zijn in het gebied niet echt veel bos-onderhouds-paden dus voordat een geblesseerde weer op de weg is, kan wel lang duren. Maar ook dat komt elders ook wel voor. Ik denk dat de Portugezen hier te hard gingen op het nogal lompe, onvoorspelbare terrein; lang geleden dat de Italianen maar één klasse wonnen en zij maken als bestuurders de dienst uit (of niet?).