Een echte, zware, “buitenlandse” zesdaagse
Foto’s: dag 6 / dag 5 / dag 4 / dag 3 / dag 2 / dag 1 / aanloop teamfoto’s paddock
Een goed georganiseerde wedstrijd waarin de prestaties van de Nederlanders te laag uitvielen door te weinig ervaring in het niet vlakke land. En dan vooral als het zwaar wordt door regen. Met 99 uitvallers was het een pittige zesdaagse en met slechts twee “gouden” Nederlanders weten we dat er nog werk aan de winkel is.
KNMV nieuws ISDE 2005 SLOWAKIJE 07-03-2005
September lijkt nog ver weg, maar toch wordt het al weer tijd om na te denken over wel of geen deelname aan de ISDE 2005. De voorinschrijving voor de ISDE sluit namelijk op 15 mei 2005. De KNMV moet voor die datum het aantal teams (TT, JTT, club- en merkenteams) én het totale aantal rijders aan de organisatie doorgeven. Uiterlijk op 15 juni 2005 hoort de KNMV of de teams (en dus het aantal rijders) geaccepteerd zijn. Via een ingevuld en ondertekend pre-entry form dat uiterlijk op 10 mei 2005 door de KNMV ontvangen moet zijn, laat u weten deel te willen nemen aan de ISDE. Dit formulier kunt u binnenkort vanaf deze website downloaden. Rijders die niet vóór 10 mei dit formulier hebben teruggestuurd, kan geen start worden gegarandeerd. Rijders die zich wel tijdig hebben ingeschreven horen na 15 juni of de inschrijving is geaccepteerd.
Selectie ISDE 2005 gewijzigd:
Zoals bekend is zaterdag 21-5-’05 op basis van zijn prestatie Geert Snellenberg toegevoegd aan de ISDE selectie 2005.
Ook is in goed overleg met Tom Hemmelder en Pedro Tragter besloten dat zij per direct de selectie verlaten. Tom is nog niet voldoende hersteld om internationale enduro’s te rijden en Pedro zal zich geheel wijden aan de persoonlijke begeleiding van Amel Advokaat.
Tevens is met Pedro afgesproken dat hij tijdens de verplichte training van de selectie op 18 juni in Wonck (B) aanwezig zal zijn om samen met de huidige managers de rijders met raad en daad bij te staan.
Aktuele samenstelling selectie:
Erald Lammertink
Mike Kock
Hans Vogels
Mark Wassink
Amel Advokaat
Dennis Zijlstra
Geert Snellenberg
Ralph Hubers
Erik Davids
Frans Verhoeven
Bas van Hunnik
Michel Visser
Erwin Plekkenpol
De Nederlandse inschrijvers/clubrijders ISDE 2005:
Jirry van Veen
Erik Scholten
Dinand Tijhuis
Dick Luiten
Henk Schuizeman
Cor Warmerdam
Chris Naafs
Marco Elting
Marcel Hordijk
Bart van Maris
Marcel Pronk
Johan van der Laan
Ragnar Katerbau
Kees Koolen
Pascal de Baar
Alex van den Broek
Geen rugzakrijders bij Zesdaagse Slowakije
Tijdens de WK wedstrijd in Spanje op 2 juni 2005 is er op verzoek van de Italiaanse gedelegeerde vergaderd over het probleem van rugzakrijders bij de Zesdaagse. De meeste WEC teams en gedelegeerden van diverse grote enduro landen waren daarbij aanwezig.
Unaniem is daar besloten het aantal rugzakrijders strikt te limiteren, ter wille van de veiligheid, de geluidsbelasting en het milieu.
Het tragisch ongeluk vorig jaar in Polen, waarbij Jos Pruyn geheel buiten zijn schuld het leven liet, is uiteraard mede aanleiding voor dit besluit.
De gemaakte afspraak houdt in dat een land maximaal twee rugzakrijders op pad mag sturen; één voor het Trophy Team en één voor het Junior Trophy Team. Verder niet, dus niet voor clubteams en niet voor individuele rijders.
De Nationale bonden worden verzocht deze afspraak nadrukkelijk onder de aandacht te brengen van de rijders waarvoor zij de inschrijving verzorgen.
Hieronder het originele email bericht; geheel onderaan de pagina de link naar de tekst van de afspraak, die in het engels is gesteld.
Dear Madam, Dear Sir,
Following the tragical accident during the last ISDE in Poland, we have
unanimous decided, WEC team and Federation delegates, to limit the number of follow riders for the 2005 ISDE.
Actually, all these people proposed to agree to a “GENTLEMEN’S AGREEMENT”, which will be signed by each delegate and national team manager at the ISDE.
More information attached………
Best regards,
Delphine Resplandy
ABC COMMUNICATION
Selectie voor Zesdaagse bekend:
De begeleiders hebben, zoals eerder aangegeven, meteen na het EK in Wales de samenstelling van de teams voor de Zesdaagse in Slowakije bekend gemaakt.
Die zien er als volgt uit:
JTT: Hans Vogels, Mark Wassink, Mike Kock, Amel Advokaat
WTT: Erald Lammertink, Erik Davids, Erwin Plekkenpol, Ralph Hubers, Michel Visser, Frans Verhoeven.
De reserve rijders worden later bekend gemaakt.
Wijziging Zesdaagse teams:
In verband met diverse blessures van rijders hebben de begeleiders van de enduro-selectie de samenstelling van de teams voor de Zesdaagse opnieuw moeten aanpassen. Amel Advokaat heeft er voor gekozen om zijn knieblessure te laten behandelen en Erald Lammertink is nog niet voldoende hersteld van de recente operatie aan zijn hand. Daarmee werd het aantal junioren drastisch uitgedund vanwege de leeftijdsbeperking. Voor het World Trophy team zijn twee verrassende namen opgedoken: Pedro Tragter was bij de Zesdaagse in Polen 2004 de snelste Nederlander en Erik Eggens gaat natuurlijk in de herkansing nadat hij in 2002 in Tsjechie 4 dagen heel hard rondging.
Dit zijn de namen van de rijders die voor Nederland uitkomen tijdens de 80e ISDE Povazska Bystrica Slowakije van 13 t/m 18 September 2005:
Junior World Trophy
Hans Vogels Yamaha E2
Mark Wassink KTM E2
Mike Kock Honda E1
Rick Kock KTM E1
World Trophy
Erik Davids KTM E3
Erwin Plekkenpol KTM E3
Michel Visser Husqvarna E2
Pedro Tragter Suzuki E1
Erik Eggens Honda E1
Ralph Hubers Yamaha E1
Reserve
Alex van den Broek KTM E2
Definitieve lijst geacepteerde rijders met startnummer
Team/Club | Rijnr. | Naam | Klasse | Motor |
Trophy Team | 12 | Pedro Tragter | E1 | Suzuki 250/4T |
27 | Ralph Hubers | E1 | Yamaha 250/4T | |
41 | Erik Eggens | E1 | Honda | |
92 | Michel Visser | E2 | Husqvarna 450/4T | |
153 | Erwin Plekkenpol | E3 | KTM 525/4T | |
170 | Erik Davids | E3 | KTM 525/4T | |
Junior Team | 23 | Mike Kock | E1 | Honda 250/4T |
36 | Rick Kock | E1 | KTM 125/2T | |
84 | Hans Vogels | E2 | Yamaha 450/4T | |
113 | Mark Wassink | E2 | KTM 250/2T | |
Team BMAC Borculo | 273 | Henk Schuizeman | E2 | KTM 250/2T |
318 | Dick Luiten | E2 | KTM 450/4T | |
363 | Cor Warmerdam | E3 | KTM 525/4T | |
Team MC de Toerenteller | 295 | Dinand Tijhuis | E2 | GasGas 450/4T |
374 | Pascal de Baar | E3 | Yamaha | |
393 | Johan van der Laan | E3 | Husqvarna 510/4T | |
Team AMBC Staphorst | 356 | Ragnar Katerbau | E2 | KTM 250/2T |
342 | Alex van den Broek | E2 | KTM 450/4T | |
414 | Marcel Pronk | E3 | KTM 525/4T | |
Team HAMAC | 334 | Chris Naafs | E2 | Husqvarna 250/2T |
246 | Jirry van Veen | E1 | Yamaha 125/2T | |
383 | Erik Scholten | E3 | KTM 525/4T | |
Team Husvarna Ben van Erp | 424 | Kees Koolen | E1 | Husqvarna 250/4T |
258 | Stephan Braakhekke | E1 | Husqvarna 250/4T | |
Michel Visser | zie Trophy Team |
Donderdag 8 september:
Nog een klein stukkie sturen (vertrek morgen 06.00 uur) en dan hopelijk ’s avonds rond terrastijd de bus op de handrem zetten. Mooi vooruitzicht: weer een lange week genieten van enduro en van de hele wereldtop in die prachtige sport van ons.
En ja, daar horen de rijders in het oranje ook bij. De recente EK-medailles glimmen nog en vlak die twee geheime wapens in het Trophy Team ook niet uit. Het JTT moet weer minstens 6e worden en het Trophy Team moet de 9e positie van vorig jaar verbeteren.
Vanaf zaterdag meer tekst hier, indrukken van de route, foto’s en ook aandacht voor de clubrijders, zoals jullie dat gewend zijn.
De wedstrijd zelf begint op dinsdag en eindigt op zondag en volgens de kenners wordt het een echte.
Zaterdag 10 september 10.00 uur:
Dat glaasje bier 14 uur later stond meteen in de toptien van lekkerste ooit, want het was wel een warm ritje. Inmiddels zijn we online, draadloos nog wel. Had ik nou maar een webcam meegenomen.
Gisteravond lukte het ook zonder camera wel. Ik heb stiekem met Sala gedanst. Bajkal is the place to be; ik zal er verder niet over uitweiden.
Eerst een rondje paddock en wat sfeer foto’s maken voor de thuisblijvers die zoals altijd pech hebben.
Zaterdag 10 september 16.00 uur:
Peter Bergsma heeft gisteren de pre-ride gedaan voor de route van dag 1 en 2: veel op en af, tractorsporen met water onderin het bos, stenen en klei die niet nat moeten worden, een pittige endurotest er in en overal te weinig tijd als je naar de A-tijd kijkt.
Vandaag reed hij route dag 3 en 4 en die qua karakter hetzelfde is (beide routes liggen ten noorden van Povaska in het heuvelachtige bosgebied). Wel was de tijd hier iets beter te halen.
Vanavond om 19.00 uur gezamenlijke maaltijd in het KNMV hotel (Hotel Garni, bij start/finish, echt zo’n socialistisch gebakje met veel hout). Daarna om 20.00 uur vertelt Peter aan alle rijders over de pre-ride’s. Dag 5 en 6 gaat hij later nog voorrijden.
Het tijden verhaal komt allicht nog in de jury vergadering. Maar het heeft al weken niet geregend hier dus zullen ze de A-tijd hanteren, al of niet aangepast. Dag 1 zal vooralsnog 233 km en 6u13m rijtijd opleveren, inclusief de 15 minuten sleuteltijd. Bijna 40 km/u gemiddeld lijkt me hier een aardig hoog tempo.
Morgen om 16.00 uur de hulpposten bespreking bij het Hotel/Camping van Memotours en om 18.00 uur de officiële opening in het stadion dat hier recht voor mijn neus ligt.
De mannen zijn ook vandaag weer druk proeven aan het lopen.
Zondag 11 september 07.00 uur:
Het heeft vannacht geregend en de heuvels zijn onzichtbaar in de grauwe ochtendlucht. Ach, het was maar een buitje en inmiddels is het al weer droog en broeierig.
Na een stevig ontbijt zijn de mannen al weer vroeg aan het proeven lopen en die met een extra motor zijn aan het rijden. Later horen we of de ondergrond hier inderdaad lekker glad is geworden.
Zondag 11 september 17.15 uur:
Zojuist een succesvolle helpers bespreking in de Memotours-tent bijgewoond. Het loopt allemaal erg glad dit jaar, net als de route.
Vanmorgen meteen na het ontbijt gingen er nog een paar een stukje rijden, niet op de route uiteraard, en het was glad. Ook tussen de buien door blijven de klimmetjes lastig en de afhangende bochten idem. Niet dat het continu regent; het is maar af en toe een bui en er komen er nog een paar voor dinsdag.
Zo meteen om 18.00 uur de opening met deftige intocht en free-stylers. Vanavond later wat foto’s, ook van de bespreking.
De tijden van dag 1 en 2, en ook van dag 3 en 4 zijn hier en daar wat opgerekt. Dag 5 moet morgen nog de pre-ride van plaatsvinden.
Zondag 11 september 20.00 uur:
Met op de achtergrond nog de folkloristische klanken van een lokaal strijkje (mooie bergvolkmuziek) valt hier erg snel de duisternis in. Een enthousiaste intocht, veel Nederlanders in het oranje en verder met iets te lange toespraken en een fraai slotakkoord in de vorm van een freestyle optreden. Die jongens doen het zelfs in het donker.
Maandag 12 september 10.30 uur:
Onder een stralend zonnetje werkt Team Nederland de laatste zaken af. Henk Spijkerman gaat met de gisteravond aangekomen Aaldert de jerrycans vullen. Gerrit Wolsink vertelt tijdens het ontbijt over zijn Slowaakse ISDE in 1982. Hoe hij bijna buiten het uur raakte op dag 4 ondanks een paar crosstitels die hij toen al op zak had. Maar ook toen regende het en over die snot omhoog rijden is toch een aparte kunst.
Voorlopig is het prachtig weer hier al kan er volgens de berichten vandaag en morgen nog wat vallen. Het is te hopen dat de mannen even droog op gang kunnen komen. De knop moet tenslotte even om als je uit een plat land komt.
Intussen is Peter Bergsma op pad voor de pre-ride van dag 5 en 6, dus daar horen we vandaag nog van.
De rest is proeven lopen, onder andere die van dag 5 omdat daar de linten nog niet allemaal stonden. En vooral ook de endurotest van dag 1 bij Jasenica. Een lange proef waarvan ze allemaal nog al onder de indruk zijn.
Maar gretig zijn ze inmiddels ook. Eggy is super geconcentreerd; ik denk dat hij nog iets wil onderstrepen dit jaar. Pedro oogt relaxt, maar hij zit wel steeds op te letten en hij heeft ook veel zin in de mooie routes.
De hele club is goed bezig hier en serieus ook met natuurlijk een geintje tussen door.
De aandacht ligt wat meer bij het sterke Trophy Team met naast de ook hier bekende namen van Tragter en Eggens natuurlijk ook de gevestigde waarden Hubers, Davids, Plekkenpol en Visser. Daardoor kunnen de Juniors zich iets meer in de luwte voorbereiden op hun pittige opdracht: minstens zo goed als vorig jaar, ze moeten dus 6e worden.
Het Trophy Team wil beter dan vorig jaar (9e) en zo wordt er op een gezonde manier op elkaar gelet.
Vandaag is ook nog de presentatie van Nieuw-Zeeland volgend jaar.
Morgen om 08.00 uur gaat het feest beginnen: 233 kilometer verdeeld over twee ronden met drie proeven per ronde en rijdtijd ongeveer 6u14m; Tragter gaat met nr. 12 als eerste Nederlander om 8:04 van start en heeft hem dus om 14:30 weer ingeleverd. Met nr. 424 sluit Kees Koolen de rij en hij zou om 16:45 binnen moeten zijn.
Vierentwintig gaan er van start in het oranje en we gaan hier nog mooie dingen zien!
Maandag 12 september 13.30 uur:
Peter Bergsma is inmiddels terug van zijn laatste pre-ride. De route van dag 5 is goed te doen, alleen in de laatste endurotest zit een venijnig boomwortel-klimmetje. Maar als het gaat regenen ….. Zijn motor en zijn pak zaten wel aardig onder de modder en het gras en hij had bijna voor vers vlees gezorgd; er stak een koe over.
Verder heeft de officiële fotoshoot voor ABC/MAXXIS plaatsgevonden.
MORGEN B-TIJD. Reden onbekend, misschien de weersverwachting.
Maandag 12 september 18.02 uur:
Na de presentatie van Nieuw-Zeeland inzake de ISDE 2006 heb ik besloten te gaan sparen. Attentie puntje: de motoren moeten brandschoon zijn, ze zijn denk ik bang voor beestjes enzo. Lake Taupo is een compact stadje met 24.000 inwoners; alle accommodatie is op 5 rijminuten van de start. Parc ferme is op 4 km oost van het stadje bij een racebaan.
Zag er erg mooi uit; vakantie-tje aan vast knopen denk ik.
Daarna presenteerde Metzeler nog haar nieuwe enduro band, de Extreme. Het KTM en het Honda HM team winnen er mee.
In de zaal liep ook nog de Italiaanse Acerbis-Brazilie monteur van Stefan Everts rond en voorzover hij het begrepen had moest hij weer mee naar Nieuw-Zeeland, met Everts wel te verstaan. Die zou 2006 met zoveel mogelijk titels willen afsluiten en in november past de zesdaagse er goed bij.
Ok, over morgen: definitief de B-tijd. dat betekent 233 kilometer en 6:54 RIJTIJD + 15 minuten sleuteltijd. Eerste start om 8.00 uur en eerste finish om 15.09. Marcel Pronk en Janis Vinters (die Let met die paardestaart) starten als laatste om 10.13 uur en finishen om 17.22 uur. Voor ons begint Pedro om 8.03 uur.
Het evenement gaat nu echt beginnen met 385 deelnemers uit 26 landen. Vanmorgen kwam eindelijk de Amerikaanse container binnen en de 6 Amerikanen die hun motor niet geleasd hadden, hebben nog mogen inleveren.
Nu op naar de gezamenlijke maaltijd van de selectie voor de laatste nieuwtjes.
Dinsdag 13 september dag 1, 16.02 uur:
De eerste rijders zijn voorbij de pre-finish en het is de hele dag droog, tot nu toe dan.
Vanmorgen om 08.00 uur begon dan (eindelijk) de Zesdaagse onder een zeer grijze hemel en de heuveltoppen in de omgeving waren gehuld in een dikke, natte mist. Zou de voorspelde regen komen? Niet dus; ongeveer vanaf de start van Henk Schuizeman om 9.25 uur brak de zon er door en begon een stralende dag.
Vandaag 233 kilometer, bijna 7 uur rijden tot de pre-finish (B-tijd), een crossproef (CT1/3), een enduroproef (ET2/4) die niet telt in de 1e ronde van vandaag en nog een crossproef CT2/4).
Na de start van de laatste Nederlander, Marcel Pronk, ben ik snel naar een berucht afdalinkje gegaan, aan het eind van de eerste ronde. Vervolgens sta je dan al gauw spoortjes aan te wijzen en daarom weinig Nederlanders op de foto daar.
De rest van de foto’s zijn in de laatste crossproef gemaakt, een fraai stel heuvels met weinig gras binnen de linten, keihard en geen wallen in de meestal afhangende bochten. Op het oog reden onze mannen nog wat onwennig rond; alsof ze zochten naar die wallen.
Wat is er tot nu toe te melden: Mike Kock was niet op tijd over de 20 meter lijn (maar die telde vandaag niet omdat een deel van de Amerikanen hun motor rechtstreeks vanuit de container het parc-ferme in moest duwen; de container was een beetje laat en de jury erg mild; Mike mazzel.
Verder heeft Dinand Tijhuis 16 minuten gepakt (reden onbekend) en Dick Luiten heeft ook minuten (hij was ziek).
Nu even naar de paddock voor eventuele bijzonderheden.
Dinsdag 13 september dag 1, 18.40 uur:
Iedereen is binnen al zijn er hier en daar bij de clubrijders wat minuten gepakt. Ragnar Katerbau ook twee door een slordigheidje.
Mike Kock was vanmorgen ziek en hij heeft later nog een remschijf vervangen. Aaldert is ook klaar en komt net op tijd voor het eten binnen.
Intussen wordt het hier langzaam donker en de lucht trekt dicht met iets wat er uit ziet als regenwolken. Morgen een beetje regen en daarna elke dag. Maar, dat kan zo maar weer veranderen.
Ik zie nog geen klassementen!
Dinsdag 13 september dag 1, 20.41 uur:
De Jury vergadert nog steeds. Daarna komen er pas klassementen. Nu is dat na 1 dag nog niet zo moeilijk, maar het gaat om het landenklassement en dat doe je niet even op de achterkant van een sigarendoosje.
Morgen wel A-tijd, dat is 21 minuten minder op een ronde. Daar zullen de geselecteerden nog wel mee wegkomen als het droog blijft, maar de meeste clubrijders niet meer.
Voor de wakkeren: de uitslag van crosstest is een typisch geval van droogrijden door de vroege starters; de startvolgorde staat ook op de organisatie-site. Eerst gaan alle JTT en TT rijders (door elkaar) en in volgorde E1, E2 en dan E3 en daarna alle clubteamrijders ook weer eerst E1 enz.
Dinsdag 13 september dag 1, 23.00 uur:
Nou ja, eigenlijk is het nu al woensdagmorgen 05.30 uur en er waren gisteren om 21.30 uitslagen, maar toen moest ik nog even een persbericht maken en het perscentrum gaat om 22.00 uur dicht.
Hier is het overzicht van de Nederlanders op dag 1:
1. Merriman 25.05.92
2. Knight 25.16.44
3. Albepart 25.45.16
Klassering/eigen klasse/tijd/strafminuten
1. (13) Eggens 26.51.51
2. (15) Tragter 26.57.19
3. (40) Wassink 27.22.58
4. (49) vd Broek 27.36.45
5. (27) Davids 27.42.01
6. (58) Vogels 27.44.20
7. (36) Hubers 27.52.82
8. (34) Plekkenpol 28.01.35
9. (38) Braakhekke 28.01.39
10 (76) Visser 28.24.70
11 (54) M.Kock 28.26.47
12 (64) Van Veen 28.40.42
13 (92) R.Kock 30.12.56
14 (121) Naafs 30.23.73
15 (70) de Baar 31.22.14
16 (81) Pronk 32.11.58
17 (142) Katerbau 32.57.54 (-2)
18 (111) Koolen 33.10.14
19 (82) Warmerdam 33.15.53
20 (147) Schuizeman 33.46.76
21 (90) Scholten 45.22.62 (-12)
22 (151) Tijhuis 45.44.31 (-16)
23 (91) vd Laan 46.37.96 (-14)
24 (153) Luiten 1.07.46.14 (-32)
Het Junior Team staat 7e en het Trophy Team 9e. Bij de clubteams staat Team Hamac 41e van de 77 dankzij vdBroek/vVeen en Naafs.
Woensdag 14 september dag 2, 07.00 uur:
Vandaag dezelfde route als gisteren; 230 kilometer en A-tijd, dat is 21 minuten minder op een ronde; dus zo’n 6u38m.
Woensdag 14 september dag 2, 14.10 uur:
Net voordat de eerste rijders weer gaan binnenkomen, zijn hier de foto’s van dag 2. Het eerste gedeelte is gemaakt op de prachtige endurotest, die nu al in de eerste ronde telde. Het tweede gedeelte op crosstest 1, een al even mooie proef met 90% afhangende, soms ook ruime bochten en een hoogteverschil van meer dan 100 meter. Ook de route kent zeer veel mooie gedeelten; rijden is hier echt prachtig.
De selectie heeft ook vandaag met de a-tijd overal genoeg over; sommige clubrijders niet. Het is overigens nog steeds droog, hoewel bewolkt toch lekker warm.
Minder is dat Mike Kock 16 minuten heeft gepakt door een afgebroken rempedaal. Verder nog geen bijzonderheden; ze kwamen allemaal langs.
Woensdag 14 september dag 2, 16.15 uur:
Terwijl de laatste clubrijders binnen komen, wordt duidelijk dat Erik Eggens CT4 gewonnen heeft met maar liefst 5 seconden voor Merriman en Knight. Nou laat hij op bijvoorbeeld ET1 wel 25 seconden liggen, maar het voelt toch wel lekker voor oranje hier.
Dat hebben de rijders ook wel nodig, zo’n opsteker want het was een pittige dag. Flink doorrijden, onder andere voor Rick Kock die keurig de nul vasthield. Zijn score ging immers tellen omdat Mike straftijd opliep nadat het rempedaal zo’n beetje onder het blok zat.
Bij de clubrijders vielen er wel minuten. Kees Koolen had er 7. Jirry en Stephan Braakhekke waren keurig op tijd en zo te zien nog fris. Johan van der Laan kwam buiten het uur. De motor stopte er mee helling op; eerst de accu leeg gestart, daarna nog een half uur kicken, toen toch maar de bougie gewisseld en hij liep weer. Johan heeft wel ingeleverd en mag morgen als clubrijder weer starten.
De rest zien we straks in de lijsten.
Morgen donderdag (en vrijdag) een nieuwe route met gele pijlen, ook ten noorden van de stad in dezelfde mooie heuvels. Zo’n 249 kilometer en 6.18 uur rijtijd (plus daarna 15 minuten sleuteltijd). B-tijd is 6.52 uur. Wat het wordt is nog niet bekend. Voor morgen wordt nu weer een droge, halfbewolkte dag voorspeld.
Woensdag 14 september dag 2, 20.30 uur:
Inmiddels staan de uitslagen op de site van de organisatie. Beide teams zijn gezakt en staan nu 10e. In de Trophy is Portugal ons voorbij gegaan en bij de Junioren zijn er drie langs gekomen. Er is dus morgen nog wat te doen.
Er zal A-tijd worden gereden.
Het Nederlanders klassement van dag 2:
Klassering/eigen klasse/tijd/strafminuten
1. (6) Eggens 32.30.18
2. (16) Tragter 33.10.62
3. (29) Vogels 33.59.73
4. (34) Wassink 34.08.92
5. (25) Hubers 34.11.49
6. (44) VD Broek 34.33.35
7. (45) Visser 34.33.84
8. (25) Plekkenpol 34.38.04
9. (28) Davids 34.42.27
10. (56) Van Veen 35.56.31
11. (58) Braakhekke 36.01.95
12. (94) Tijhuis 36.52.56
13. (109) Naafs 37.47.25
14. (88) R. Kock 38.28.16
15. (70) De Baar 40.50.98
16. (132) Katerbau 41.01.82 (-1)
17. (103) Koolen 49.16.67 (-7)
18. (84) Scholten 49.53.56 (-8)
19. (105) M. Kock 50.54.80 (-16)
20. (141) Schuizeman 59.16.61 (-15)
21. (88) Pronk 1.01.38.87 (-18)
22. (89) Warmerdam 1.02.26.87 (-19)
23. (151) Luiten 1.42.32.18 (-55)
DNF Van der Laan
Donderdag 15 september dag 3, 17.00 uur:
Een lange dag en een zware dag vanwege de zeer gevarieerde route en het krappe tijdschema. De selectie had overal twee of drie minuten over en soms maar één. De foto’s tonen hoe mooi heuvelachtig het hier allemaal is en dat maakt het zeker voor de clubrijders zwaar. Het eerste deel is gemaakt op crossproef 2 in de eerste ronde; de rest op de endurotest in de tweede ronde.
Pedro had niet de goede combinatie van mousse en buitenband en op de eerste helling zo’n 5 minuten na de start stond hij stil. Het werd opgelost maar dat kostte zo’n 14 minuten tijd. Verder had alleen Rick Kock tijdstraf, 5 minuten. Eigenlijk gaat hij gewoon super in zijn eerste zesdaagse, al was hij gisteren tamelijk versleten.
Vandaag waren dat er meer: Eggy is niet okselfris meer; Michel Visser heeft zich bezeerd, zweepslag ofzo.
Bij de clubrijders meer problemen: reserve rijder Alex vd Broek begint de kilometers zwaar te voelen of reed hij de eerste ronde te hard? Hoeveel rondjes doen ze eigenlijk bij de trial?
Jirry, Stephan en Chris gaan goed en ze kwamen op nul binnen. Dinand ook denk ik. De rest had een paar (Pascal de Baar) tot veel minuten (Kees Koolen 37 maar wel binnen).
Dick Luiten is gewoon ziek en gestopt. Henk Schuizeman is ook gestopt maar heeft wel ingeleverd. Omdat hij van die twee het fitst is, start hij morgen weer.
En dan maar hopen dat het droog blijft want ze geven nu echt regen op. Om twee uur begin het aardig dicht te trekken en om drie uur viel er een korte miezerregen. En geloof me, als de route en de proeven van vandaag nat worden dan gaan er morgen in de eerste ronde nog 100 uit.
Donderdag 15 september dag 3, 17.42 uur:
Hoewel er wel tijden op internet staan telt ET1 vandaag niet. Dit is gebruikelijk bij een endurotest in de eerste ronde. Morgen telt hij dan weer wel omdat er dezelfde route wordt gereden als vandaag. Nu nog iemand zoeken die me uitlegt wat hier bij deze zesdaagse het verschil is tussen een endurotest en een crossproef; niet veel dus maar oh oh wat zijn ze allemaal mooi.
CT1 ben ik niet geweest maar die was zeker van nat gras want dat was CT2 een kleine twee uur later ook nog. Van dat pas gehooide en geen spoortje er op, dus dat mogen dan de E1 mannen maken. Alex van den Broek is in de eerste ronde het snelst van de Nederlanders op de meetellende proeven. Pedro Tragter is dat in de tweede ronde op alle proeven en rijdt 30, 31 en 28 in de scratch; dat werkt wel, een beetje frustratie er uit rijden. Mark Wassink is goed bezig; bedenkt u wel, het is wel zijn eerste endurojaar hoor.
Na dag 2 stond hij als derde Nederlander achter Eggens en Tragter en dat is gewoon knap. Hans Vogels volgt kort er achter en is vandaag zo te zien iets sneller dan Mark. Verder even wachten op de klassementen.
Donderdag 15 september dag 3, 20.27 uur:
Overigens was ik vandaag pas laat terug van de ver weg gelegen endurotest, omdat daar in de 2e ronde zowel Erwin Plekkenpol als Erik Davids zich (helemaal en bijna) vastreden in een slecht geworden spoor. Die kwamen dus scheldend hun tasje ophalen na de proef. Daarop ben ik maar aan de clubrijders die allemaal nog moesten komen, gaan vertellen wat er ongeveer aan de hand was. Lastig als je het niet gezien hebt, maar toch. Je zou toch niet willen dat er een Nederlander daar zo de mist in gaat dat hij mede daardoor uitvalt. Want ze waren al zo moe.
Zo vertelde mij deze week een Nederlandse rondrijder dat hij zwaar onder de indruk was van die andere landen die vaak in de proeven “aanwijzers” hebben staan. En toen werd het stil!
Nou, als er van die 30 rondrijders die hier minstens zijn, er nu eens een stuk of negen naar elke proef gingen; goed de ogen gebruiken en waar nodig aanwijzen. Dan hebben we er nog drie over en die gaan elk bij de uitgang van de proef staan met een flesje water en pakken zonodig het tasje van de rijder aan. Kost je wel een dag ja. Maar we willen toch een enduroland zijn?
Gelukkig is de bemanning op de posten perfekt geregeld; die staan er soms een hele week. En bij start/finish natuurlijk ook de bekende club waaronder Aaldert, die tussendoor even de groeten doet aan Frank en Patrick Isfordink.
Donderdag steeds later:
Er zijn er een stuk of 40 uit en de jury vergadert nog. In ieder geval wordt de startlijst in elkaar geschoven. Van enkele minuten tot laatste man Marcel Pronk 11 minuten eerder starten. Er hangt hier al wel een lijst van het JTT na dag 3 waarop ze zesde staan (unofficial). Krijg net SMS van Leo die dat bevestigt en het Trophy Team 10e na dag 3.
Het Nederlanders klassement na dag 3:
Klassering/eigen klasse/tijd 1,2,3 Totaal
Klassering | Rijder | dag1 | dag2 | dag3 | Totaal |
1. (15) | EGGENS Erik | 26:51.51 | 32:30.18 | 25:25.23 | 1:24:46.92 |
2. (33) | VOGELS Hans | 27:44.20 | 33:59.73 | 25:06.34 | 1:26:50.27 |
3. (36) | WASSINK Mark | 27:22.58 | 34:08.92 | 25:24.05 | 1:26:55.55 |
4. (41) | VAN DEN BROEK Alex | 27:36.45 | 34:33.35 | 25:15.62 | 1:27:25.42 |
5. (26) | HUBERS Ralph | 27:52.82 | 34:11.49 | 25:50.20 | 1:27:54.51 |
6. (26) | DAVIDS Erik | 27:42.01 | 34:42.27 | 26:10.72 | 1:28:35.00 |
7. (31) | PLEKKENPOL Erwin | 28:01.35 | 34:38.04 | 26:24.59 | 1:29:03.98 |
8. (61) | VISSER Michel | 28:24.70 | 34:33.84 | 26:13.46 | 1:29:12.00 |
9. (51) | VAN VEEN Jirry | 28:40.42 | 35:56.31 | 26:22.76 | 1:30:59.49 |
10.(56) | BRAAKHEKKE Stephan | 28:01.39 | 36:01.95 | 27:38.53 | 1:31:41.87 |
11.(102) | NAAFS Chris | 30:23.73 | 37:47.25 | 27:07.86 | 1:35:18.84 |
12.(77) | TRAGTER Pedro | 26:57.19 | 33:10.62 | 38:44.71 | 1:38:52.52 |
13.(82) | KOCK Rick | 30:12.56 | 38:28.16 | 34:10.84 | 1:43:40.16 |
14.(88) | KOCK Mike | 28:26.47 | 50:54.80 | 26:54.00 | 1:46:15.27 |
15.(119) | TIJHUIS Dinand | 45:44.31 | 36:52.56 | 26:26.87 | 1:49:03.74 |
16.(62) | DE BAAR Pascal | 31:22.14 | 40:50.98 | 38:44.78 | 1:50:57.90 |
17.(122) | KATERBAU Ragnar | 32:27.54 | 41:01.82 | 43:10.20 | 1:56:39.56 |
18.(80) | PRONK Marcel | 32:11.58 | 1:01:31.87 | 50:53.28 | 2:24:36.73 |
19.(81) | SCHOLTEN Erik | 45:22.62 | 49:53.56 | 53:37.74 | 2:28:53.92 |
20.(101) | KOOLEN Kees | 33:10.14 | 49:16.67 | 1:11:53.04 | 2:34:19.85 |
21.(83) | WARMERDAM Cor | 33:15.53 | 1:02:26.54 | 59:40.01 | 2:35:22.08 |
(XX) | VAN DER LAAN | 46:37.96 | DNF | 1:11:44.91 | |
(XX) | LUITEN Dick | 1:00:07:46.14 | 1:42:32.18 | ||
(XX) | SCHUIZEMAN Henk | 33:46.76 | 59:16.61 |
De volgende rijders hadden strafminuten op dag 3:
Stephan Braakhekke(1), Rick Kock(5), Pedro (14), Kees Koolen(37), Ragnar Katerbau(14), Pascal de Baar(9), Marcel Pronk(21), Erik Scholten(24), Cor Warmerdam(29), Johan van der Laan(42).
Vrijdag 16 september dag 4, 07.00 uur:
Vandaag begint alweer met een grijze lucht maar ik denk dat het droog blijft, hoewel er een paar spetters voorspeld worden. Dus dezelfde (krappe) A-tijd op dezelfde maar slechter geworden route als gisteren.
De mannen zijn op weg naar de paddock. Plekkenpol heeft wat last van zijn schouder; (voor) vorige zondag hard op gevallen met crossen en Jan Broekhof doet zijn best. Mike Kock hoest zijn longen er uit en Michel Visser heeft echt een zeer been.
Vrijdag 16 september dag 4, 15.15 uur:
Dit dorp hier is wereldkampioen net niet regenen, hoewel? Net wel, vandaag een beetje in de 1e crossproef en aan het eind van de eerste ronde in de 2e crossproef ook. Maar het mocht geen naam hebben en de proeven waren niet zoals steeds vochtig in de 1e ronde, hoewel de CT1 misschien wel een beetje.
De foto’s zijn allemaal van crossproef 2, zowel in de 1e ronde tot en met de clubrijders en dan de selectie nog een keer in de 2e ronde. Terwijl Johannes van Kempen de tijden bijhield, heb ik geprobeerd een beetje de rijstijl in beeld te brengen. We zijn tenslotte nog steeds op zoek naar het geheime wapen van die buitenlanders.
Inmiddels heb ik bij donderdag nog even de strafminuten van de diverse rijders er bij gezet.
Ook vandaag, op dag 4, vallen er bij de clubrijders weer heel wat minuten. Met name Henk Schuizeman, na het uitvallen op dag 3 opnieuw gestart, had al veel minuten voor het einde van de eerste ronde.
Johan van der Laan is vanmorgen niet gestart. Hij is gisteren hard gevallen en had een te zere hiel, ging even naar het ziekenhuis en is nog niet terug.
Verder kon Pedro bij de pre-finish melden dat hij nu ‘echt kapot’ was, maar hij heeft dan ook aardig liggen harken op dag 4. Met Mike Kock leek het iets beter te gaan. Verder heb ik de selectie nog niet gesproken. De meeste clubrijders waren na gisteren al kapot.
Vrijdag 16 september dag 4, 18.48 uur:
Nog geen klassementen maar het regent hier nu echt. Morgen een nieuwe route van 270 km en 6.15 uur rijtijd. De route ligt ten zuiden van Povaska Bystrica. Tragter wint op dag 4 opnieuw 5 van de 6 proeven; gelijk achter hem zitten meestal Eggens en Wassink. In proef 2 en 3 is Pedro zelfs 20e en 22e in de scratch. Erik Eggens wint de eerste proef van de dag.
Intussen zijn alle Nederlanders die vanmorgen gestart zijn ook binnen. Henk Schuizeman had 53 minuten, maar het ding staat binnen en regent nu schoon. Stephan Braakhekke is voor ET2 uitgevallen met een probleem aan de motor. Hij heeft niet ingeleverd.
Vrijdag 16 september dag 4, 20.30 uur:
Nog geen uitslagen hier. ‘Gewoon’ A-tijd morgen, ondanks een half uur regen. De straat is nu nat. En de startlijst wordt niet verder ineen geschoven; 17 uitvallers vandaag.
De rookies doen het nog steeds goed: Mark Wassink weet volgens mij nog niet half wat hij allemaal kan en Rick Kock blijft verstandig al worden de oogjes steeds kleiner. Zo kon het gebeuren dat zijn band gewisseld werd zonder dat hij vuile handen kreeg. Pedro Tragter had de laatste proef weinig voorrem; schijf en/of klauw krom. Erik Eggens had de voorvork aan het zweten. Er was er al eentje klaargezet, maar bij de pre-finish was hij moe genoeg om ineens te vinden dat het over was met dat probleem. Ik denk dat ie toch wel gewisseld heeft.
Inmiddels hebben we hier een onweersbui en het begint aardig te plenzen. Katerbau zit hiernaast nog relaxt te internetten; hij denkt dat zijn tyre-balls hem er morgen ook wel doorheen helpen. Volgens pre-rider Peter Bergsma is morgen de makkelijkste route van allemaal. We zullen het zien.
Vrijdag 16 september dag 4, 23.00 uur:
Het Nederlanders klassement na 4 dagen:
Klassering/eigen klasse/tijd Totaal:
1. (15) Erik Eggens 1:54:06.18
2. (34) Mark Wassink 1:56:45.38
3. (37) Hans Vogels 1:57:08.00
4. (24) Ralph Hubers 1:58:09.95
5. (51) Alex vd Broek 1:58:43.54
6. (27) Erik Davids 1:59:36.74
7. (57) Michel Visser 1:59:40.88
8. (31) Erwin Plekkenpol 1:59:56.87
9. (43) Jirry van Veen 2:03:08.28
10.(58) Pedro Tragter 2:07:42.40
11.(97) Chris Naafs 2:08:09.21
12.(68) Mike Kock 2:17:05.32
13.(109)Dinand Tijhuis 2:21:28.39
14.(59) Pascal de Baar 2:36:13.51
15.(79) Rick Kock 2:45:36.02
16.(117)Ragnar Katerbau 2:51:15.51
17.(74) Marcel Pronk 3:15:05.92
18.(78) Erik Scholten 3:40:56.89
19.(79) Cor Warmerdam 3:45:26.64
20.(89) Kees Koolen 3:51:42.06
DNF BRAAKHEKKE Stephan
DNF SCHUIZEMAN Henk
DNF LUITEN Dick
DNF VAN DER LAAN Johan
Zaterdag 17 september dag 5, 06.00 uur:
Een beetje opschudding gisteravond bij het KNMV hotel toen er een bus open werd aangetroffen. De motor van Peter Wolsink was weg, maar bleek nog om de hoek te staan. Wel enige kleding en twee helmen spoorloos.
Ook vanmorgen is het nog steeds bewolkt; vooruitzicht is regen, hoewel er vannacht niet veel is gevallen.
Voor de scratch staat Merriman 20 seconden achter Knight.
Ons Trophy team staat 10e en 7 minuten achter Portugal en 5 minuten voor Amerika, dia al een uitvaller hebben. In de Trophy leidt Italië nog steeds voor Frankrijk en Finland.
Ons Junior Team staat 5 minuten achter Australië en na ons staan Amerika, Portugal en Slowakije op minder dan 2 minuten. Portugal heeft al een uitvaller. Bij de Junior Teams leidt ook Italië voor Frankrijk en Finland.
Maar op een natte dag als vandaag zeggen dit soort verschillen niet zoveel, denk ik.
Zaterdag 17 september dag 5, 17.15 uur:
Eerst maar even de foto’s van vandaag. De kwaliteit is matig en weinig Nederlanders er op want we stonden meer te helpen en aan te wijzen bij endurotest 2, ook in de tweede ronde, dus het nieuws is een beetje laat.
Wat een dag: het Trophy Team is er aardig door heen gekomen. Erik Davids twee minuten en Michel Visser een paar meer; de rest op nul.
De Juniors hadden meer pech: Mike Kock had in de 1e crossproef, die wel telde in de eerste ronde, de motor kapot. Mark Wassink pakte in het begin 1 minuut (te langzaam begonnen). Jammer, want daarna ging hij als een speer. Rick Kock had in de 30 minuten maar is wel keurig gefinisht.
Al met al zullen de Juniors wel een stukje zakken, tenzij andere landen evenveel problemen hadden.
Bij de clubrijders zijn de problemen nog groter. Jirry van Veen is uitgevallen. Bij ongeveer de eerste keer dat hij in een proef viel deze week, reed er een ander over zijn hand. Net niet gebroken vinger maar te pijnlijk. Erg jammer want hij reed nog op tijd. Eddy Heersink was Erik Scholten kwijt in de 2e ronde. Henk Schuizeman niet meer gezien. De rest had tussen de 10 en de 50 minuten tijd gepakt.
Zaterdag 17 september dag 5, 20.05 uur:
De Fransen zouden hun tweede man kwijt zijn, nl. Marc Germain. Als dat klopt duikelen ze in het Trophy klassement. Zoekend door de tijdlijsten is ook Damien er uit, dus dat zit wel goed.
Van de Nederlanders is Ralph Hubers op de twee crossproeven het snelst; ET3 is voor Tragter en ET4 voor reserveman Alex van den Broek.
Vandaag 283 man door de laatste proef maar er kunnen er nog buiten het uur zijn; gisteren 318 man door de laatste proef. Dus 35 man geen medaille; een deel is allicht clubrijder en per driemans clubteam mag er één keer één man uitvallen en de volgende dag toch starten.
Kees Koolen was net buiten het uur; de rest er binnen (behalve de uitvallers waaronder Erik Scholten die de laatste twee proeven niet heeft gereden.
Zaterdag iets later:
In de onofficiële lijsten staan beide teams 10e. De Juniors zijn zwaar gekelderd door het uitvallen van Mike Kock en doordat Rick nog niet zo hard gaat en ook op de route flink minuten pakte.
Het Trophy Team profiteert niet van het uitvallen van de twee Fransen want Amerika komt voorbij zetten.
WTT: Italië, Finland, Zweden, Engeland, Australië, Slowakije
JTT: Italië, Frankrijk, Finland, Zweden, Australië, Slowakije
Morgen wordt weer vanaf 08.00 uur gestart; Team en clubrijders per klasse in een nieuwe startvolgorde; eerst de E1 enz omdat ze ook per klasse de slotcross gaan rijden.
Zondag 18 september dag 6, 08.00 uur:
Toch al weer aan het ontbijt geweest, hoewel ik gisterenavond weer heb zien dansen. Deze keer was het een bekende motordealer samen met een bekende pre-rider, terwijl op de achtergrond Alain Blanchard de miss-zesdaagse verkiezing organiseerde onder het toeziend oog van de jury bestaand uit Knight, Sala en Tiainen.
Bij ‘Mona’ kan alles, behalve betalen. Meer dan een uur in de rij gestaan om bij de uitgang te mogen afrekenen; daarom werd het zo laat!
Zo meteen op naar de slotcross; de rijders doen nog even 50 kilometer over een krap en knap slecht stuk route van gisteren. De eerste slotcross start om 10.00 uur.
Hier is nog de stand na dag 5 van de Nederlanders:
Klassering/eigen klasse/tijd Totaal:
1. (23) Hubers 2:26:30.39 G
2. (39) Vogels 2:26:33.12 Z
3. (24) Eggens 2:26:41.69 G
4. (40) Wassink 2:26:41.93 Z
5. (50) vd Broek 2:29:42.31 Z
6. (29) Davids 2:29:46.28 Z
7. (35) Plekkenpol 2:34:48.44 Z
8. (40) Tragter 2:35:34.49 Z
9. (85) Visser 2:52:44.29 Z
10. (89) Naafs 2:56:18.01 Z
11. (93) Tijhuis 3:04:21.29 B
12. (110) Katerbau 3:51:07.42 B
13. (65) de Baar 4:09:46.60 B
14. (75) R.Kock 4:14:31.34 B
15. (70) Pronk 4:31:09.05 B
16. (73) Warmerdam 5:20:52.00 B
17. (78) Koolen 5:41:13.24 B
DNF Scholten
DNF vd Laan
DNF Schuizeman
DNF Luiten
DNF van Veen
DNF M. Kock
DNF Braakhekke
Er zijn nu precies 99 uitvallers; valt eigenlijk nog mee. Stapels afgebroken uitlaten en achterspatborden gezien en rokende en kokende brommers, maar de meesten denk ik toch door dat de rijder op was.
Zondag 18 september dag 6, 16.23 uur:
Net terug van de slotcross. Daar werd nog behoorlijk doorgereden hoor. De mannen gingen om 10.30 uur van start na eerst 50 km route te hebben gereden. Dat was het pittige eerste stuk van gisteren met een kortere tijd omdat de 1e proef er niet in zat. Dus doorrijden en heelhouden. Er ging nog een Finse JTT-er hard vanaf op de route.
De slotcross werd per klasse verreden op klassementsvolgorde. Drie groepen E1, vier groepen E2 en drie groepen E3. Bij de slotcross telt de gereden tijd, net als bij alle andere proeven. Voor elk niet gereden rondje van het voorgeschreven aantal (doordat je gelapt wordt of doordat je pech krijgt), krijg je een extra strafminuut. Verder kun je gediskwalificeerd worden als je de marshall voor bij rijdt in de verkenningsronde en dat hoofdstuk had Erik Davids nog niet helemaal gelezen (maar het werd hem vergeven).
Plaats: Sverepec, een mooi, ooit GP circuit; harde baan met veel hoogteverschil en ja, afhangende bochten, drie tafels en step up en een stap af.
E1 groep 1: Erik Eggens en Ralph Hubers aan de start. Erik had al twee keer startproblemen gehad, stond ook aan het hek nog te kicken en deed het zo te zien rustig aan. Startte ongeveer als 10e en bleef dat ook. Ralph klom wat op na de start en eindigde als 13e.
E1 groep 2: Pedro Tragter won met een straatlengte voorsprong. Ik klokte een 1.43 rondje (terwijl Knight later 1.40 reed met een dikke 525). Nou had Pedro hier natuurlijk al wel gereden in zijn MXGP tijd.
E1 groep 3: Rick Kock en Kees Koolen aan het hek. Rick lag zelfs even 9e maar keek teveel naar zijn achterrem en werd 14e na een incidentje. Kees Koolen reed hem netjes uit. In die groep maakte er tenslotte nog iemand een foutje op de tafelberg en brak zijn stuur. Zelf kwam hij aardig door de koprol heen.
E2 groep 1: Geen Nederlanders. Aro ging in drie rondjes over Edmonson heen; Caselli ook. Merriman ging in 5 rondjes van 11 naar 6.
E2 groep 2: Mark Wassink had een goede start en werkte zich snel naar de 2e plek. Hij kreeg de Fransoos Dubac echter niet te pakken. Hans Vogels startte slecht maar klom op naar de 24e plaats en ging daarbij o.a. de goed gestarte Alex van den Broek voorbij, die zelf 18e werd.
E2 groep 3: Niet gezien: Dinand Tijhuis die onderweg een probleem had, wel aan het parc-ferme kwam maar niet in de cross is gestart (of ik had de ogen erg dicht zitten, zou kunnen). (Later bleek dat Dinand mechanische problemen had en op advies van een official niet startte; dat leek hem later zijn medaille te kosten maar in de juryvergadering is dat hersteld en kreeg hij alsnog Brons).
Wel Michel Visser die zijn start verknalde en Chris Naafs die arm in arm met een buitenlander de hoek om wilde, maar ze hadden wel pret die mannen.
E2 groep 4: Ragnar Katerbau had zijn laatste schone shirt uit de camper gepakt, die al de hele week bij start/finish in de paddock stond. Hij startte goed maar kon daarna weer helder denken en reed netjes uit.
E3 groep 1: Geen Nederlanders. Knight had geen kopstart maar gaf daarna een demonstratie weg; Thierry Klutz werd 2e.
E3 groep 2: Twee oranje mannen samen op kop op de eerste bocht af, mooi gezicht hoor. Hoewel er op het eind wat gewisseld werd, denk ik dat Erik won en Plekkie werd 3e.
E3 groep 3: Tiainen (gisteravond om drie uur nog bij Mona actief) gaf een showtje en Erik Scholten, Pascal de Baar, Cor Warmerdam en Marcel Pronk keken toe; niet verkeerd bedoeld hoor. Scores ongeveer 9, 10, 13 en 14.
De enige echte eindklassementen worden tegen 17.00 uur verwacht, maar ik denk dat ze er pas om 18.00 uur zijn bij de prijsuitreiking. Daar ga ik naar toe en daarna probeer ik nog hier wat toe te voegen anders morgen.
Ik lees op de “sms” site van Tiainen dat Tragter de E1 mx overall zou hebben gewonnen.
Zondag 18 september dag 6, 20.15 uur:
Door goed crossen stijgt het Trophy Team naar de 9e plaats; de Juniors blijven 10e.
Tenslotte de eindstanden:
Klassering/eigen klasse/tijd Totaal:
1. E2 (35) Mark Wassink 2:41:37.61 Zilver JTT
2. E2 (40) Hans Vogels 2:42:04.15 Zilver JTT
3. E1 (21) Ralph Hubers 2:42:06.60 Goud WTT
4. E1 (23) Erik Eggens 2:42:12.40 Goud WTT
5. E3 (25) Erik Davids 2:44:39.37 Zilver WTT
6. E2 (52) Alex van den Broek 2:45:35.37 Zilver Reserve
7. E3 (33) Erwin Plekkenpol 2:50:03.54 Zilver WTT
8. E1 (37) Pedro Tragter 2:50:06.17 Zilver WTT
9. E2 (85) Michel Visser 3:08:31.69 Zilver WTT
10. E2 (88) Chris Naafs 3:13:22.82 Zilver
11. E2 (108) Ragnar Katerbau 4:09:18.35 Brons
12. E3 (64) Pascal de Baar 4:27:42.81 Brons
13. E1 (75) Rick Kock 4:33:59.60 Brons JTT
14. E3 (69) Marcel Pronk 4:49:05.26 Brons
15. E3 (72) Cor Warmerdam 5:39:48.21 Brons
16. E1 (77) Kees Koolen 5:59:57.17 Brons
En na de juryvergadering:
17. E2 (102) Dinand Tijhuis Brons
E1 DNF Jirry van Veen
E1 DNF Mike Kock JTT
E1 DNF Stephan Braakhekke
E2 DNF Henk Schuizeman
E2 DNF Dick Luiten
E3 DNF Erik Scholten
E3 DNF Johan van der Laan
Scratch: Knight, Merriman, Aro
Eindstand E1: Oblucki, Belometti, Albergoni
Eindstand E2: Merriman, Aro, Edmonson
Eindstand E3:Knight, Guillaume, Zanni
WTT: Italie, Finland, Zweden , 9e Nederland
JTT: Italie, Frankrijk, Finland, 10e Nederland
Henk van der Spek.