Thierry Pittens bijna perfect in ‘houtig’ Harfsen
Heel veel hout op en langs de route, mooie proeven en weer dat meewerkte deed endurolovers op en naast de motor genieten. Klassementsleider Thierry Pittens was op missie voor een goed uitgangspunt bij de afsluitende kampioensrit over twee weken in Eindhoven. Gestaag bouwde hij een voorsprong op waar grootste belager Hans Vogels te weinig aan kon doen. Vogels consolideerde de tweede plaats vóór Wesley Pittens en de kort volgende Daan Bruijsten. Mark Wassink had al snel de vijfde positie in handen maar moest daarvoor wel een couppoging van Ceriel Klein Kromhof (P6) afslaan. Bij de nationalen bleek Dennis van de Brug weer de te kloppen man. Thijs Bulten kwam er dichtbij maar….. niet voorbij..
HOUTERIGE ROUTE EN PROEVEN
Traditioneel vormden een mooie route over akkers, bospaden en heel veel flinke houterige bossages het lekkernij menu voor iedere ware enduroliefhebber. In dat fraais ook weer drie echte enduroproeven van het zuiverste water. CP1 in buurtschap ‘de Schoolt’ kenmerkt zich met enkele snelle akkers en bospaden met kort draai- en keerwerk maar ook vele kronkelige smalle bospaadjes met kruip-sluip werk waar het lastig snelheid maken is. De ontelbare diepe knippen die in vorige jaren in ontelbare hoeveelheden tussen het hout waren ‘aangelegd’ zorgden wel dat de gasstand niet vol open ging.
CP2 lag wederom op en rond de oude vuilnisbelt dat mooie diverse te overbruggen hoogteverschillen biedt. Het parcours kende de bekende lastige en listige klimmetjes en afdalingen maar die waren door de toch nog vrij droge ondergrond makkelijk. Je moest het bont maken wilde dat fout gaan. De proef bood als altijd talloze echte stuurstukken over bospaden met enkele zwaar lopende akkers voor de afwisseling.
Op en naast het HAMAC circuit weer CP3. Vele lusjes in bosranden naast het circuit en over de jeugdcrossbaan maar ook over een enkele akker. De proef bevatte net als de andere proeven veel kort draaiwerk en scoorde een flink kruip-door-sluip-door gehalte. Na een plaatselijke dikke regenbui werd het nog iets modderiger met een mooi moddergat waar diverse minder ervarenen zich vast konden rijden. Het talrijke opgekomen publiek kon zowel op het HAMAC circuit als op de andere proeven genieten. Maar voor een lekker hapje en drankje was het toch op CP3 het best toeven met fijne catering.
In de pre-ride voorafgaand aan de enduro maakte oud-enduro crack en multi-kampioen Erik Davids een flinke crash bij het inrijden van een snelle bocht. Gevolg, arm en heup uit de kom. Vooral de heup weer in orde krijgen vergde een langdurige operatie. Wij wensen Erik een voorspoedig herstel.
Door een vochtige nacht vooraf was het flink glibberig in de eerste van drie ronden. Even wennen na een lange droge periode met veel bodemonderzoek tot gevolg. Gelukkig bleef het beperkt tot een paar meestal kleine blessures in de totaal 210 km en 9 proeven voor zowel nationalen als senioren.
ONK INTERS E1
Daan Bruijsten verbetert zich nog elke week en gelukkig lijkt de knieblessure nu langzaam aan naar de achtergrond verdwenen. Niemand die ook maar in zijn buurt kon blijven waardoor hij de dagwinst schijnbaar eenvoudig zeker stelde. Voor de tweede plaats ging het tussen Bas Klein Haneveld en de steeds beter koersende Jan-Willem Arendsen. Klein Haneveld was wel de snellere maar elk foutje werd door Arendsen afgestraft, na ronde twee was het verschil nog maar 6 sec in het voordeel van Klein Haneveld die daarop aanzette en na een kleine 55 minuten aan proeven 14 sec overhield op Arendsen. Bruijsten leidt de kampioensdans met de volle 150 punten maar Klein Haneveld volgt op 135 punten. Met nog 60 punten te verdelen zou Bruijsten kunnen volstaan met twee keer tweede of derde maar een gewonnen Kampioensrit is nu eenmaal een te koesteren herinnering….
ONK INTERS E2
Met een duidelijke missie stond klassementsleider Thierry Pittens aan de start. Daarmee zou hij hij een goed kunnen uitgangspunt creëren voor de afsluitende kampioensrit over twee weken in Eindhoven: “Ik wist wat er moest gebeuren vandaag”. Gestaag bouwde hij een voorsprong op waar belangrijkste belager Hans Vogels natuurlijk van alles probeerde dat te voorkomen, maar uiteindelijk net te weinig aan kon doen. Na een ronde bedroeg de voorsprong zo’n 14 sec waarna het in proef 4 even minder crescendo ging. Door een schuiver moest Thierry 7 sec inleveren bij Vogels. Daarna herpakte hij zich en groeide de marge op de finish naar 22 sec. Het lijkt niet veel maar in de secondenstrijd die hier de recente enduro’s woedde werd elke seconde met een vergrootglas uitgemeten, dan is 22 sec een heel gat en dus was de missie geslaagd.
Vogels consolideerde de tweede plaats ondanks een mooi eindoffensief van Wesley Pittens die door twee keer proefwinst in de derde ronde het verschil terugbracht tot 7 seconden, maar dus nog net iets te kort kwam. Ceriel Klein Kromhof zat op CP1 en CP3 binnen enkele seconden van de toppers maar verloor nog iets te veel op de houterige CP2. Desalniettemin was een vierde plaats zo gek niet in dit veld al was hij niet blij dat neef Robin Nijkamp voorlopig langs de zijlijn staat met een kapotte knie opgelopen in de offroad Markelo vorige week.
De Belg Jilani Cambre kon niet lang genieten van zijn vijfde positie, door een val blesseerde hij zijn knie en moest opgeven. Hopelijk herstelt hij snel. Amel Advokaat kreeg zo al snel plaats vijf in handen maar niet onbedreigd. Vincent Rikhof bleef erop jagen en was soms sneller dan de heropgestapte Husqvarna importeur. Toch veranderde de volgorde niet. Robin Holtmeulen en Michel Hoenson waren het lang oneens over wie nu mocht gaan lopen met de zevende plaats. Beiden maakten een fout in de laatste ronde waardoor de spanning nog even flink opliep. Ultiem was het toch Holtmeulen op zeven en Hoenson op acht.
Op de negende plaats Antony Donders die de snelste dame van de NL enduro en eerste en enige met een ISDE medaille Nina Klink op tien vooraf ging. Klink reed sinds lang weer met een viertakt, de WPM KTM 350 EXCF van Andre Pullen. Ondanks wat onwennig was het gelijk haar beste jaarresultaat in deze sterkst bezette E klasse.
Voor het kampioenschap staat Thierry op 145 punten. Vogels heeft er 136 en Wesley volgt met 129 punten. Thierry heeft aan een tweede en derde plaats in de allesbeslissende Kampioensrit genoeg. Maar soms loopt het anders dan gepland. Dus is er in deze mooie sport waar altijd eerst twee dagen gefinished moet worden nog van alles mogelijk.
ONK INTERS E3
Mark Wassink heeft het maar makkelijk in deze klasse. Tenminste zo lijkt het ‘eenvoudig’ winnen van alle proeven. Maar hij geeft wel degelijk gas gelet ook op zijn vijfde plaats in de scratch. Deze keer deed hij het overigens met de KTM 2018 300 injectie, die na wat afstelwerk aardig op punt stpnd en dus prima blijkt te lopen. Bjorn Sloot doet het ook goed al kan hij Wassink niet baas maar de tweede plaats hier en achtste in de scratch zeggen genoeg. Dominique Tijhuis Trutmans vertrok aanvankelijk als derde maar op een houterig deel bleef het gas hangen en kwam hij pijnlijk in aanraking met een overstekende boom. Opgeven was de enige optie. Axel Roelants greep al vrij vroeg stevig de derde plaats vast en stond die niet meer af. Tim Kruiper tikte aan op de vierde positie. Wassink staat aan de leiding met 144 gevolgd door Sloot op 129 punten.
INTERS VETERANEN 40+ EV40
Alex van den Broek wond er geen doekjes om en won gewoon weer alle proeven. Dat is op zich wel makkelijk want zo weet de concurrentie, het gaat vandaag om plek twee. Die is nog te vergeven. Nou ja, al een tijdje dan. Rob Verstegen kan er ook wat van maar die moest daarvoor wel even afrekenen met Marco Elting die lang de tweede plaats bezette terwijl Jarno van Ekris en Peter Bergsma zich ook niet onbetuigd lieten en kort bij bleven. Peter Bergsma raakte een boompje en brak een middenhandsbeentje en was dus ‘out’. In de laatste ronde viel alles op zijn plaats met Verstegen op twee voor Elting en Van Ekris. Erik Buursema tekende voor de vijfde positie. Klassementsleider Van den Broek heeft 17 puntjes meer dan de 133 van Verstegen.
SCRATCH ONK INTERS (Motorgazet bokaal)
Klassementsleider Thierry Pittens maakte zijn missie waar voor een goed uitgangspunt voor de afsluitende kampioensrit. Stap voor stap bouwde hij een voorsprong op. Grootste belager Hans Vogels probeerde natuurlijk van alles dat te voorkomen maar kon er uiteindelijk te weinig aan doen. Na een ronde bedroeg de voorsprong zo’n 14 sec waarna het in proef 4 even minder crescendo ging met een valpartij. Daarna herpakte Thierry zich en groeide de marge op de finish weer naar 22 sec. Vogels behield de tweede plaats ondanks dat Wesley Pittens die lang de vierde plaats in handen had achter Daan Bruijsten op de E1 motor er nog eens goed voor ging zitten. Wesley nam daardoor de derde plaats over en leek nog even Vogels te bedreigen maar die bleef koel waardoor een verschil van 7 sec resteerde. Mark Wassink had lang de vijfde positie in handen maar de steeds beter aan enduro wennende Ceriel Klein Kromhof nam in de tweede ronde over. Lang duurde dat niet want een bodemonderzoek in proef 7 keerde de volgorde weer om hetgeen daarna niet meer veranderde. Thierry Pittens voert de lijst aan met 475, Vogels staat op 430 en Wesley op 380 punten. Met nog twee keer 100 punten te verdelen ligt nog niets vast.
EURO/ NATIONALEN N1
Thijs Bulten wilde na drie capitulaties nu wel eens winnen van Lars Griekspoor. Als de proeven je dan liggen dan win je toch gewoon de eerste zes! Griekspoor keek na de tweede ronde tegen een achterstand aan van zo’n 37 sec op Bulten. In proef 7 ging Bulten uitgebreid plat terwijl Oud op de derde plaats liggend die proef wist te winnen. Griekspoor won de twee laatste proeven maar onder de streep kwam de terechte winst bij Bulten gevolgd door Griekspoor en Oud. Tommie Jochems en Jarno Zandbergen wisselden stuivertje tov de vorige wedstrijd en kwamen uit op P4 en P5.
EURO/ NATIONALEN N2
De derde plaats van vorige week moet Mareg Vierhuizen gesterkt hebben want ook vandaag was hij knap bezig. Zowel hij als Sjoerd Eskes bleken met vier gewonnen proeven de te kloppen mannen. Vierhuizen trok aan het langste eind door aan de meet 4 seconden minder op zijn lijstje te hebben en de enige beker mee te mogen nemen. Eskes op twee. Hans Polsvoort lag lang op drie maar kreeg in de tweede ronde nog even Maikel Smits voorbij die proef 4 wist te winnen. In de laatste ronde leek Smits’ puf op en kwam Polsvoort weer naar drie met in zijn kielzog Stephen Hefting die als vierde aantikte gevolgd door Smits.
EURO/ NATIONALEN N3
Dennis van de Brug stak weer met kop en schouders boven de rest uit en reed in een lijn maar de overwinning. Op proef 7 ging hij even uitrusten tijdens een bodemknuffel zodat ook Jirry van Veen een proef kon winnen en de tweede plaats binnenloodsen. Daarachter was weinig strijd met een eenzame Gert Jan Boekhorst op drie gevolgd door vierde man Ruben Wagelaar en Bart Oosting op vijf.
NATIONALEN VETERANEN 40+ NV40
Het wordt wat eentonig als je zo sterk bent. Maar Rudi Vossers hoort met zijn vijfde overwinning op rij duidelijk bij de inters. Daar slaat hij ook geen slecht figuur, vandaag zou het een vijfde positie zijn in de EV40. Robert Dirks kon het beste volgen maar moest toch een doos tijd toeleggen voor een nette tweede plaats. De echte strijd zat op de plaatsen drie t/m vijf. Edwin Straver leek er met plaats drie van door te gaan op de huid gezeten door Dennis Warmerdam en Ruud Arts. In de proeven 8 en 9 maakte Straver enkele misslagen en viel terug tot plaats vijf waarmee Warmerdam en Arts een plaatsje opschoven naar drie en vier.
NATIONALEN VETERANEN 50+ NV50+
Lang leek Sjaak Martens er net als vorige week met de grootste beker vandoor te gaan door de eerste vijf proeven op naam te zetten. In proef 6 ging het echter enigszins mis waarna in proef 7 een echt harde klapper volgde ‘vol in 5’. Gelukkig geen breuk maar volop pijn waardoor het beste er daarna duidelijk af was. Arjan van der Veld kreeg zo de overige vier op een presenteerblaadje en door het terugzakken van Martens ook de dagzege. Paul Sesink profiteerde eveneens en incasseerde de tweede plaats gevolgd door Martens rustig uit tuffend op drie. Erik Ekelmans pakte al snel de vierde plaats maar daarachter waren Andre Petersen en Dirk Schuttel het nog niet eens over wie positie vijf mocht inlijven. Petersen had de beste papieren maar verloor die in de laatste ronde, het gerucht ging dat het om ‘hongerklop’ ging. Daar willen we meer van weten….
SCRATCH NATIONALEN (Twin Air bokaal)
Bij de nationalen bleek Dennis van de Brug (N3) weer de te kloppen man. Thijs Bulten kwam er dichtbij maar….. net niet voorbij.. Wel wist Thijs N1 klassegenoot Lars Griekspoor naar de derde plaats te krijgen met Luuk Oud op vier. De vijfde plaats was nu voor Jirry van Veen (N3). Lijstaanvoerder Van de Brug staat er met 173 punten voorsprong op Bulten en nog een kleine 100 meer op Sjoerd Eskes riant voor. Dat lijkt veel maar er zijn nog 400 punten te verdelen en een dag missen betekent dat de mooie Twin Air prijs verdwijnt naar een andere liefhebber.
WEINIG TE KLAGEN
De HAMAC had het als zeer ervaren club weer perfect voor elkaar, de catering op de crossbaan, eieren met spek, een groot startveld, een mooi kijkspektakel met een paar boomstammen over de baan waar de snellen ineens overheen konden springen en voor hen het wat rustiger wilden dat op hun manier ook konden. Voorts ook een vuurkorf voor koulijders. Kortom voor ieders wat wils. Dat trok heel wat enduro liefhebbers naar CP3. Was er dan helemaal niks te verbeteren? Ja misschien, die regenbui waardoor er flink wat modder op CP3 verscheen was toch eigenlijk niet nodig?
De volgende ronde voor het ONK enduro is de afsluitende en allesbeslissende tweedaagse in op 25 en 26 november a.s. De route ziet er goed uit met een prima balans van ca 50% militair terrein, flink wat nieuwe (bos)paden en akkers en drie mooie proeven met nauwelijks extreem. Gewoon gemaakt voor liefhebbers van smeuiige paadjes en dito proeven. Het inleveren van de motor op vrijdag mag een gemachtigde doen en vergt niet de aanwezigheid van de rijder zelf. Lees en schrijf je in via http://delandsard.nl/ dat kan tot 22 nov. Of kom kijken, want het belooft weer mooi te worden voor de scratch en de andere te verdelen kampioenschappen.
Het reglement lijkt er om rijders te pesten. Ten minste dat is de indruk die sommigen ervan hebben. Niets is minder waar. Natuurlijk is het er voornamelijk om voor iedereen gelijke wedstrijdomstandigheden en kansen te hebben zodat er geen competitievervalsing optreedt. Daarnaast ligt de endurosport als alle ‘lawaai’ sporten voortdurend onder de loep en dus moeten we er met zijn allen voor zorgen de overlast naar onze omgeving te beperken door oa rustig rijgedrag op de openbare weg. Maar ook door te zorgen dat onze motoren voldoen aan de voertuigtechnische eisen zoals onder andere het geluid. Op dat laatste ziet de technische commissie toe uiteraard zoveel mogelijk in de geest van de regels die er nu eenmaal om voornoemde redenen zijn. We willen nu eenmaal graag blijven rijden.
Uitslagen op: http://www.knmv.nl/motorsport/Uitslagen/
Tekst: Alex Peters
© Het gebruik van de hier geplaatste tekst is alleen toegestaan met schriftelijke toestemming van de auteur.
Alex Peters, Uw evt. reacties gaarne naar: Peters@DeNop.isonzeclub.nl