Tijdens de EnduroGP in Italië Spoleto heeft Daan een schitterende ervaring en leerschool mee gemaakt. Waarin hij veel heeft moeten afzien maar enorm veel ervaring heeft opgedaan.
De vrijdagavond werd er een schitterende supertest verreden in het stadion van Spoleto deze was volledig gevuld met Italiaanse endurofans, wat een prachtige sfeer gaf. Daan mocht als een van de eerste Enduro2 klasse en wist zijn ronde netjes te maken en zonder risico’s te nemen sloot hij deze af op een 22e plaats.
Op de zaterdag werd er gestart om negen uur en begon de wedstrijd pas echt. En dat werd al snel duidelijk, ze zeggen vaak in de enduro wedstrijden word het op de route beslist. Vaak heb ik me afgevraagd wat bedoelen ze daar nu mee, de tijden worden toch gezet in de proeven. Maar dat werd me hier al snel duidelijk; de route bestond uit drie rondes met daarin vier tijd controles en drie proeven een extremeproef, een crossproef en een enduroproef.
Het eerste stuk route was er meteen een om u tegen te zeggen, meer dan 30 minuten trialen en hobbelen in lastige rivierbeddingen tegen de berg omhoog. Eindelijk boven was er niet veel tijd over om uit te rusten, na amper enkele minuten begon het tweede stuk. Ook weer 30 minuten bergop tegen de rotsen en listige afdalingen naar beneden en ook weer door de droge rivierbeddingen maar nu op wat hogere snelheden. Na 30 minuten volle bak gepusht te hebben kwamen we aan bij de tijdcontrole met amper een minuut over! Wetende dat elke ronde de tijd met een minuut werd ingekort, dit zou dus een grote opgave zijn om het te volbrengen in de volgende rondes.
Behoorlijk moe kwam ik aan bij de extremetest, deze bestond uit een parcours met echte extreme klimmen en afdalingen. Het was een hele korte maar intensieve proef. In de eerste ronde kwam ik hier niet foutloos rond tot twee keer toe kwam ik niet boven op enkele lastige klimmen, waardoor ik deze opnieuw moest beklimmen. Daan kwam behoorlijk over de zeik binnen, maar dit was absoluut geen schande want er waren vele toppers die dezelfde problemen kende.
Snel door naar de derde tijdcontrole daar werd de motor weer op en top geprepareerd en gericht. Weer snel door naar de crosstest deze werd verreden op verschillende schuine hellingen van meer dan 45 graden. En duurde rond de zes minuten het waren erg technische bochten op de schuine hellingen afgewisseld met volgas bochten. Hier liep het weer een stuk beter en kwam hij meer en meer in zijn ritme te komen. Ook hier zat tussen de tijdcontroles en de proeven lastige stukken route maar nu zat er wat meer flow in als in het begin op de rotsen en stenen, waardoor je zover het kon nog iets kon herstellen.
Net voor de finish van de ronde lag de endurotest, een lange technische proef met veel singletrack en enkele klimmen en stukken met listige stenen, deze test was rond de 12 minuten lang. Voor Daan verliep deze niet verkeerd maar doordat hij al zo stuk zat kon hij niet meer voor de volle honderd procent aanzetten maar kon wel de proeven zonder foutjes rijden.
In de volgende rondes was het vooral afzien om overal op tijd bij de tijdcontroles te komen. Dit lukte gelukkig allemaal maar wat was het afzien in de ondertussen flink opgelopen temperaturen en dan met zulke lage snelheden over de technische paden word het er allemaal niet gemakkelijker op. Daan’s reactie na de eerste dag: Ik heb nog nooit eerder zo’n moeilijke route gehad en dan ook nog met zulke hoge tijdsdruk. Ik ben erg blij dat ik vandaag de “nul” vast heb weten te houden. Maar daardoor bleef er weinig energie over om in de proeven nog eens goed aan te zetten. Ik heb ook voor het eerst in mijn leven de gedachte gehad om op te geven, maar zo ver kwam het gelukkig niet. “Wel drie keer echt helemaal dood gezeten. Uiteindelijk bracht hij de KTM op de 21e plaats van de E2 klasse binnen.
De zondag werden de tijden op de route nog even een stukje scherper gezet op de meeste posten werd er nog een of twee minuten afgehaald. Dat betekende dus een nog hoger tempo over de route en dan in de proeven weer op scherp staan om daar goede tijden te realiseren. Het rijden ging nu ook weer goed en hij kwam ongeschonden door het eerste stuk route, ook de extreme proef werd nu zonder foutjes afgelegd waardoor hij vandaag beter meedraaide in het klassement.
In de tweede ronde kende hij een kleine tegenslag, hij reed zijn schakelpook van de motor af. Waardoor hij genoodzaakt was om deze vlug te wisselen voor het tweede tijdstuk. Dit lukte zonder problemen alleen omdat de tijd zo krap stond reed hij met nog tien seconden te gaan het tijdstuk in. Hij verloor dus al 50 seconden in het volgende belangrijke stuk. Dus moest hij er volle bak tegenaan om zijn verloren tijd in te halen iedere meter waar hij gas kon geven werd 100% benut. Ook op de stenen en lastige technische stukken werden risico’s genomen om maar binnen de tijd te blijven. Uiteindelijk kwam hij minder dan vijftien seconden te laat door de tijdcontrole heen, hij pakte dus een minuut tijdstraf. Hij baalde enorm omdat hij echt al zijn energie erin had gegeven.
Maar tijd om uit te rusten was er niet opnieuw volgden de proeven zich weer in een hoog tempo na elkaar op. Hier probeerde hij het beste eruit te halen, dit lukte aardig want in de tussenstand stond hij nu op een knappe achttiende plaats. Maar in de laatste ronde sloeg het noodlot toe net voor het tweede tijdstuk stopte de motor ermee. De brandstofpomp deed helemaal niets meer, snel werd er van alles geprobeerd om het repareren maar helaas was het niet te repareren midden in de bergen. Waardoor hij noodgedwongen uit de wedstrijd moest stappen. Erg jammer maar ondanks al het afzien vond Daan het toch drie enorm leerzame en mooie dagen!!!