Ja, het deelnemersveld van de Drentse Club is de laatste maanden behoorlijk uitgedund door blessures maar dat mocht het plezier in Harfsen niet drukken. Met toch nog zes wedstrijdrijders en drie daglicenties kwam de club aan start.
De KNMV had in overleg met de organisatie een experiment bedacht om eerst de Nationalen te laten starten, daarna met een pauze van 15 minuten de Inters en de daglicenties. Vanwege het gelijke aantal ronden voor Nationalen en Inters zouden de Inters dan een zwaardere rijroute hebben dan de Nationalen.
Erik Schutrups startte in de klasse NV40 terwijl de rest van de rijders nog rustig aan de koffie zat. Erik had het net als alle andere rijders prima naar zijn zin, met name op het motorcrosscircuit van MC Hamac waar Erik constante tijden neerzette. Erik vond alle proeven leuk en uitdagend maar houdt, net als Bram, liever geen ´bushokjestrauma´ over aan de smalle kruip-en-sluip paadjes in de bossen. Erik behaalde plaats 25.
Na de 15 minuten pauze startten de Inters , voor de ECD te beginnen met Lucas Dolfing en Erik Eggens in de klasse E1. Ondanks dat Lucas sterk reed, liet hij hier en daar in de proeven een paar kostbare seconden liggen. Erik en Lucas zijn aan elkaar gewaagd wat snelheid betreft. In een paar proeven scheelt het slechts honderdste seconden. Lucas heeft dit jaar viermaal een tweede en viermaal een eerste plaats behaald in de wedstrijden. Dat wordt nog heel spannend in Enter! De demper van Erik maakte na de wedstrijd meer kabaal dan toegestaan is. Hierdoor kreeg Erik een minuut straftijd en geen derde, maar een vijfde plaats.
Gerard Steenbergen, Bram Gonlag en Erwin Wolting begonnen vol goede moed in EV40. Bram en Gerard waren net voor het ongeval in proef 1 de proef uit, Erwin startte later en had dus 20 minuten oponthoud. Voor de tijden maakte het verder niets uit want de drie musketiers eindigden netjes als nummer 11, 12 en 13. Vanaf hier sterkte gewenst aan de rijder die ten val kwam in proef 1.
De remkabel van de ´bakker uut Buun´n´ oftewel Jaap Martens werd ´s ochtends vroeg met wat kunst-en-vliegwerk vakkundig gerepareerd door zijn collega-rijders. We hebben tenslotte al geblesseerden genoeg binnen de club. Jaap heeft een fijne wedstrijd gereden. Misschien niet heel snel maar wel met veel plezier!
Het was mooi weer dus reden daglicenties Gerd Hogelink en Jonny Karst ook weer eens mee. Voor Jonny is het bijna jammer dat er maar twee ronden gereden werden, hoe verder in de route, hoe sneller de tijden werden. Meestal in het andersom. Jonny reed zichzelf naar de derde plek, niet gek als je bedenkt dat er 105 daglicenties gefinisht zijn. Gerd behaalde plaats 48.
Alle rijders waren enthousiast over de mooie (bos)proeven, technisch en uitdagend. ´Superdag, geweldig, wat een mooi weer´ en ´dit is Enduro´ waren de meest gehoorde opmerkingen binnen de club. Ook leuk is het natuurlijk dat geblesseerde rijders én de vaste groep supporters ook even een kijkje kwamen nemen, even aanmoedigen en meegenieten. En, niet te vergeten, om even de befaamde appelcake te proeven die volgens de zogenaamde caketester (we noemen geen namen maar alom bekend als de cakeproever) zeker de eerste prijs verdient. En hij kan het (w)eten want hij heeft persoonlijk een vergelijkend warenonderzoek gedaan!
Zonder verzorgers geen Enduro. Ditmaal konden we weer rekenen op de deskundige hulp van Cees Koerts, Gezinus Ottens, Alwin Haverdings en Chris Gonlag. Mannen bedankt, namens alle rijders.
Zonder organiserende clubs geen ONK. MC Hamac bedankt voor deze topdag!
Zonder sponsors geen Enduro Club Drenthe:
– Scholtmeijer benzine-en dieseltuning
– Installatiebedrijf Panjer
– Albert Speelman
– Autobedrijf Mulder
– Bakkerij ´t Aole Ambacht
– Bouwservice Oosting
– Bram Gonlag
– Dolfing machinistverhuur
– HEBO engineering
– Installatiebedrijf Steenbergen
– Jaap Eggens
– Maurits Enting, freelance diver
– NDMX parts
– RtH service
– Schildersbedrijf Hardenberg
– VOF Bouwmeester